Přejít k hlavnímu obsahu

Pražský barokní soubor

Pražský barokní souborPražský barokní soubor byl založen hobojistou a dirigentem Vojtěchem Jouzou v roce 1982. Již od počátku se soubor zaměřil na tvorbu skladatelů pozdního baroka v různých nástrojových obsazeních. Členové souboru hrají sice na moderní nástroje, ale snaží se o stylové provádění barokní hudby na základě dobové interpretační praxe. V souboru působí významní členové České filharmonie a dalších renomovaných těles.

V roce 1993 na sebe soubor upozornil mimořádnou nahrávkou s dílem Jana Dismase Zelenky. Jedná se o  první českou nahrávku celého kompletu šesti triových sonát pro dva hoboje, fagot a continuo, která měla nejen zásadní vliv na renesanci díla J. D. Zelenky v České republice (který je dnes jedním z nejhranějších českých skladatelů), ale také přitáhla další generaci hudebníků – interpretů, pro které jsou Zelenkovy triové sonáty velkou výzvou. Nejen instrumentální tvorba pozdního baroka, ale i vokální hudba má pevné místo v repertoáru souboru, na kterém spolupracuje s předními českými zpěváky a sbory.

Soubor vystupuje v cyklech České filharmonie (J. S. Bach: Markovy pašije – 2007, J. D. Zelenka: Missa Dei Patris – 2009), koncertního jednatelství FOK (J. S. Bach: Velikonoční oratorium – 2008, G. Ph. Telemann: Brockesovy pašije – 2012, J. S. Bach: Vánoční oratorium a Magnificat – 2013 a 2014) a Českého spolku pro komorní hudbu.

Pražský barokní soubor koncertuje také v zahraničí, např. v Německu. Tradicí se již stala pravidelná předvánoční turné po Japonsku, jejichž osou je adventní koncert v tokijské katedrále.

Vojtěch Jouza vystudoval hru na hoboj na Pražské konzervatoři ve třídě prof. Františka Xavera Thuriho a následně na Akademii múzických umění jako student prof. Jiřího Mihuleho.  Na AMU v Praze absolvoval posléze též obor dirigování (u profesorů Tomáše Koutníka, Františka Vajnara, Petra Vronského, Hynka Farkače, Josefa Kuchinky, Leoše Svárovského, Charlese Olivieri – Munroea, Norberta Baxy, Jiřího Chvály a Lubomíra Mátla.) Cenné hudební zkušenosti sbíral již od mládí mimo jiné např. jako člen Gustav Mahler Jugendorchester pod vedením Claudia Abbada. Ještě coby student AMU úspěšně vykonal konkurz do Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK, jehož byl v letech 1989 – 91 členem jakožto sólohráč na anglický roh, od roku 1992 je hobojistou České filharmonie.

Zájem o starou hudbu a komorní hru jej ještě v době studií na konzervatoři přivedl k myšlence založit Pražský barokní soubor, který je činný od roku 1982 až dodnes. V. Jouza zde působí jako hobojista, umělecký vedoucí a příležitostně též jako dirigent. Z mnoha zajímavých projektů tohoto ansámblu je na místě zmínit např. uvedení Markových pašijí J. S. Bacha ve spolupráci s Pražským komorním sborem v rámci cyklu České filharmonie v roce 2007, a to přímo ve vlastní rekonstrukci právě Vojtěcha Jouzy. V následujících letech provedl v rámci cyklů FOK a České filharmonie známá i méně známá díla jako jsou Bachovo Vánoční oratorium, Velikonoční oratorium a Magnificat, Missa Dei Patris Jana Dismase Zelenky nebo Brockesovy pašije Georga Philippa Telemanna. Pražský barokní soubor kromě četných tuzemských vystoupení každoročně absolvuje turné po Japonsku.

V rámci svých dalších uměleckých aktivit se Vojtěch Jouza intenzivně věnuje sbormistrovství – v roce 1995 založil v Praze komorní pěvecký sbor En Arché, kde působí jako sbormistr a dirigent. V roce 2009 navíc převzal vedení plzeňského pěveckého sboru Česká píseň. V roce 2014 byl pozván jako lektor sbormistrovství k výuce na letní škole duchovní hudby Convivium.

V. Jouza měl doposud jakožto dirigent možnost spolupracovat s předními českými, resp. slovenskými orchestry a sbory – s Českou filharmonií, Pražskou komorní filharmonií, Státní filharmonií Košice, s Pražským komorním sborem, Kühnovým smíšeným sborem, Martinů voices, Talichovou komorní filharmonií, Jihočeskou komorní filharmonií České Budějovice, Komorní filharmonií Pardubice, Plzeňskou filharmonií a Filharmonií Bohuslava Martinů ve Zlíně. S Komorním orchestrem Berg nastudoval opery Bohuslava Martinů Veselohra na mostě a Ženitba. Coby spolutvůrce a především dirigent se v posledních sezónách podílí na úspěšných edukativních programech České filharmonie nazvaných Tučňáci v Rudolfinu. V letech 2015 - 2017 zastával pozici asistenta šéfdirigenta České filharmonie Jiřího Bělohlávka. V sezóně 2016/2017 se například podílel na přípravě natáčení Čajkovského skladeb pro firmu Decca s dirigentem Semjonem Byčkovem.